lördag 14 juli 2007

Borde jag fått mer information om graviditet och karies?



Borde jag fått mer information om graviditet och karies? Ann 27 Fråga:Hej! När jag blev gravid, gick jag till tandhygienisten runt graviditetsv12. Inga speciella fel hittades, och då jag frågade om det var något speciellt jag skulle tänka på när jag nu var gravid, så fick jag inga råd. Någon månad efter förlossningen bokade jag en ny tid hos tandhygienisten, och då berättade hon förfärat att jag hade början till karies "runt" nästan varje tand, d.v.s. vita halvmånar i kanten mot tandköttet. Jag fick komma tre gånger och flourlacka tänderna med en veckas mellanrum, och fick vid dessa tillfällen träffa tre olika tandhygienister, som alla gav olika besked om hur allvarligt mitt kariesproblem var. Jag kräktes en del under min graviditet, och jag vet att jag smååt och åt ganska onyttigt, men blev ändå chockad av att ett kariesangrepp kan komma såpass fort. Kan det vara så att jag har "dåliga anlag" och löper större risk för att få dåliga tänder under graviditeter, oavsett vad jag äter? Borde inte tandhygienisten gett mig lite råd om tändernas påverkan under en graviditet? Jag har inget vidare förtroende för min privata tandläkarklinik, hur gör man om man vill byta? Tacksam för svar Svar:Det här med information är en ganska svår sak. Vi informerar ofta väldigt mycket, men det är osäkert hur mycket av informationen som patienten förstår och tar till sig. Vi är också olika bra på att informera. Det är tråkigt att du upplever att du inte fått den information du efterfrågat. Jag tycker att du skulle ha fått information både från tandhygienisten /tandläkaren och mödravårdscentralen. Det finns en bra bok som heter ”mammors tänder”. Men det är mycket man skall tänka på när man blir gravid och tänderna kanske inte är det man funderar mest över. Framför allt inte när man är trött och illamående.
Det är svårt att förutsäga vilka mödrar, som kommer att få problem med karies, under graviditeten. Du har alldeles rätt i att ditt illamående och småätande, förmodligen, orsakat dina kariesskador, tillsammans med val av kost. Huruvida just du har större anlag att få dåliga tänder under graviditeten, är svårt att svara på. Men nästa gång du blir gravid, kommer du säkert att sköta dina tänder bättre och se till att få bättre hjälp och mer information. De mammor som mår bra under graviditeten, har sällan problem med karies.
Karies tar vanligen lång tid på sig att utvecklas, men det kan gå mycket, mycket fort också. Tyvärr.
Att byta tandläkare går alldeles utmärkt, om man inte är nöjd. Men jag tycker att du skall tala om, varför du vill byta, så att din nuvarande tandklinik får chansen att förbättra det som inte fungerar. Du söker bara upp en ny tandläkarmottagning och frågar om de tar emot nya patienter, svårare än så är det inte.
Cecilia Bark, leg. tandläkare

Inga kommentarer: