lördag 14 juli 2007

Är Triclosan bra?



Är Triclosan bra? Sten 54 Fråga:Min tandhygenist har rekommenderat att jag skall använda Colgate Total munsköljning, men den innehåller ju Triclosan, som väl är canserogent (enligt Plus). Vad anser ni? Svar:Triclosan är ett antibakteriellt medel, som bl.a. finns i Colgate total. Det har visat sig vara effektivt och förbättra prognosen vid behandling av tandlossning. Jag har inte kunnat hitta uppgifter om att det skulle vara cancerogent, någonstans, men jag såg heller inte det program du refererar till. Däremot finns andra invändningar mot den ökade användningen av antibakteriella medel i hygienprodukter generellt. Jag anser att användningen av dessa medel bör inskränkas till dem som behöver det. T.ex. patienter med diagnosen parodontit. Naturligtvis är det bra att vara observant och följa debatten. Nya forskningsresultat kommer hela tiden och rekommendationerna varierar därefter. Om din tandhygienist rekommenderat detta för din behandling, kan det ha positiva effekter för dig, men också risker, som alla kemikalier har. Vid måttlig användning, får man dock förmoda att riskerna är försumbara och väga detta mot den positiva effekt Triclosan har.
Cecilia Bark, leg. tandläkare

Inga kommentarer: